Zrozumienie i szkolenie psa

Jeżeli pies sprawia kłopoty w domu to nie dlatego, że jest głupi czy złośliwy tylko dlatego,
że jego właściciel nie potrafił mu pokazać czego od niego oczekuje i nie nauczył go co i jak powinien robić a czego robić mu nie wolno. Pies umie tyle ile nauczył i pokazał mu jego właściciel. 

Większość problemów z psem wynika z przekonania, że z wychowaniem należy poczekać, aż pies podrośnie bo będzie starszy, mądrzejszy i łatwiej będzie go uczyć. Jest to największy błąd jaki można popełnić. Odkładanie nauki na później powoduje, że  pies uczy się złych przyzwyczajeń, których z czasem bardzo trudno jest oduczyć.

Szczenię wbrew pozorom uczy się bardzo szybko i jeżeli wychowywanie zaczniemy od pierwszych dni, nie będzie problemu złych przyzwyczajeń, bo pies nie zdążył się ich nauczyć, gdyż pokazano mu jak ma się zachowywać. Dlatego uczmy psa od pierwszych dni pobytu w domu, bo szczenię uczy się łatwiej niż dorosły pies, a na efekty nie trzeba będzie długo czekać. W wychowywaniu nie może być przerwy, cały czas trzeba utrwalać nabyte umiejętności.

W nowym domu pies instynktownie szuka kto będzie jego przywódcą (do tej pory była to jego matka), bo ta świadomość jest mu potrzebna do określenia swojego miejsca w stadzie. Pies musi znać swoje miejsce, bo albo ma przywódcę albo sam będzie próbował nim być, ponieważ w stadzie nie wszyscy są równi. Jeżeli właściciel  od razu ustali właściwe relacje z psem jest duża szansa, że któregoś dnia pies nie odmówi mu posłuszeństwa. Łatwiej jest uczyć psa właścicielowi, który jest jego przywódcą i pies ma do niego zaufanie, niż takiemu którego pies lekceważy. Taka sytuacja jest najczęściej początkiem poważnych problemów wychowawczych.

Właściciel musi sobie zdawać sprawę z tego, że jego pies nie będzie myślał ludzkimi kategoriami. To właściciel musi poznać psychikę swojego psa, żeby wiedzieć jak do niego dotrzeć. Psy lubą być chwalone i to jest zdecydowanie najlepsza metoda nauki psa, bo nie niszczy porozumienia i zaufania psa do swojego przewodnika, niezbędnego przy wychowywaniu i szkoleniu.

Pamiętaj !!!!! : w pracy z psem MNIEJ znaczy WIĘCEJ !!!!

Nie ma szkolenia beż skupienia.  !!!!    Zawsze na początku musimy uzyskać uwagę psa.

Wzmocnienie w pracy z psem znaczy dla psa ZRÓB TO

Kara w pracy z psem znaczy dla psa  NIE RÓB TEGO

 

 

Szkolenia psa daje ogromną satysfakcję i buduje naszą pozycje przewodnika. Pies uczy się,
że wymagamy od niego pewnych zachowań i ustalamy zasady naszej relacji. Szkolenia psa ogromnie buduje więź z naszym podopiecznym. Ucząc psa odpowiedniej reakcji na naszą komendę, bądź gest tworzymy wzajemny język komunikacji. Zrozumienie sposobu rozumowania psa w czasie procesu nauki otwiera przed nami nieograniczone możliwości podczas dalszego szkolenia.. Szkolenie psa jest również ważnym elementem z punktu widzenia czworonoga.
Dla jego zdrowego rozwoju nie wystarcza leżenia na kanapie i kilka krótkich spacerów w ciągu dnia. Oczekuje on od nas zadań i licznych wyzwań. Nauka zapewnia pupilowi prawidłowy rozwój umysłowy.

Szkolenie psa nie jest trudne i skomplikowane, jeśli tylko uda nam się rozgryźć kod dostępu do psiego umysłu i jego sposobu percepcji.
Z pewnością odnajdziecie w tym wiele frajdy i lepiej poznacie swojego pupila.   Oto kilka najważniejszych zasad szkolenia :

  1. Podczas nauki stosujmy krótkie sesje np. 5-cio minutowe, przeplatane chwilą relaksu, wspólną zabawą.
  2. Nauka psa musi być ciekawa i formą zabawy, wtedy przyniesie lepsze efekty.
  3. Pies który zacznie się nudzić i będzie pojedzony nie będzie zainteresowany pracą z nami.
  4. Dopuszczalną techniką nauki jest szkolenie poprzez nagradzanie dobrego zachowania. Pies zastraszony w pewnym momencie przyjmuje bierną postawę słysząc komendę w obawie przed nieuchronna karą. Wystarczającym sygnałem ostrzegawczym dla psa jest brak twojego zainteresowania i pochwały.
  5. Najlepsze efekty przyniesie szkolenie psa, który przed chwilą nie jadł gigantycznego posiłku. Ostatni posiłek przed szkoleniem powinien być 4-5 godz. wcześniej. Głodny pies będzie chętniej wykonywał komendy w zamian za smakołyki.
  6. Pies nie rozumie znaczenia naszych słów i gestów, ich rozumienia trzeba go dopiero nauczyć. Nie wymagamy, żeby pies wykonywał jakieś ćwiczenie, dopóki nie będziemy mieć pewności, że zrozumiał o co nam chodzi i czego od niego oczekujemy.
  7. Do nauki stosuj najodpowiedniejsze dla swojego psa formy nagradzania.
  8. Zawsze rozpoczynaj naukę od prostych komend, dopiero później do bardziej skomplikowanych. Gdy na kolejnym etapie nauki ma problemy ze zrozumieniem czego od niego wymagasz, cofnij się do etapu, w którym odnosił sukcesy. Najwidoczniej jeden z elementów wymaga lepszego utrwalenia.
  9. Tempo nauki zawsze dostosuj do możliwości swojego psa. Pamiętaj, że każdy pies uczy się w indywidualnym tempie.
  10. Gdy pies nie wykonuje komendy, nie powtarzaj jej 10-ciokrotnie. Takie rzucanie słów na wiatr, buduje w psie przeświadczenie, że na te słowa nie musi reagować.
  11. Zawsze jasno określaj czego od psa oczekujesz (konkretne słowo, komendy i jednoznaczny gest), pamiętaj aby być konsekwentnym w swoich wymagań względem psa.
  12. Pamiętaj, że jeśli pies nie wykonuje tego o co go prosisz, to wina leży po Twojej stronie, nie psa. Prawdopodobnie źle komunikujesz swoje polecenie.
  13. Zawsze ale to zawsze doprowadzamy do wykonania przez psa polecenia, które wydał mu jego właściciel. Pies nie może postawić na swoim. Nie można również nagradzać niedokładnego luba zastępczego wykonania komendy. Pies, który np. otrzymał komendę „siad” ma siedzieć, „waruj” ma warować, itd. A nie np. zawisnąć zadem pół metra na ziemią.
  14. Absolutnie nie należy stawiać psu wymagań przekraczających jego umiejętności. Jeżeli czegoś psa nie nauczyliśmy, nie pokazaliśmy jak to zrobić, nie wymagajmy by to zrobił.
  15. Właściciel, który ma kompleksy, bo np. pies sąsiada lepiej wykonuje komendy, niż jego pies nie jest powodem do rozpaczy i nie usprawiedliwia ciągłego strofowania psa. Jeżeli będziemy cierpliwi i nie zniechęcimy psa do ćwiczeń, to na pewno będzie dużo lepiej i chętniej wykonywał komendy. Ten właściciel, który chce leczyć własne kompleksy kosztem psa i nie potrafi utrzymać nerwów na wodzy, nie  nadaje się nadaje się na  przewodnika psa
  16. Każdą lekcję zakończ komendą, którą pies umie wykonać, tak aby zakończył daną sesję w przeświadczeniu, że jesteś z niego zadowolony
  17. Musisz być bardziej cierpliwy, niż twój pies. W razie trudności z wykonaniem jakiegokolwiek ćwiczenia zachowaj spokój, mimo iż w środku może ci się gotować. Nerwy nic nie pomogą, natomiast bardzo utrudnią nawiązanie kontaktu i relacji z psem.

Zasady nauki psa:

  • mowa ciała jest zauważana przez psa jako pierwsza w nauce i jest jej poświęcona najwięcej uwagi z jego strony
  • jedno ćwiczenie ma być określone jedną komendą
  • odstęp czasowy od 1 do 3 sekund łączy nagrodę z zachowaniem
  • odstęp czasowy ponad 5 sekund rozdziela nagrodę od zachowania

Motywacja dla psa oznacza, że:

  • musi on wiedzieć o co się stara
  • musi wiedzieć, gdzie jest to o co się stara
  • motywacja musi być łatwo dostępna

 

Psy wykazują niesamowitą umiejętność adaptacji, narzuciliśmy im nasze zwyczaje i sposób życia jaki nam odpowiada, a one posłusznie to zaakceptowały, pod warunkiem, że przy osobie, której są posłuszne mogą czuć się bezpiecznie. Nie chodzi o to by właściciel zapewnił psu fizyczne bezpieczeństwo np. przed innym psem, tylko o to by wiedział, że jest on jego przyjacielem i nie spotka go nic złego z jego strony.

Na szkoleniu i w sporcie przewodnik ze swoim psem muszą tworzyć zgrany duet, który się rozumie i ma do siebie pełne zaufanie – To jest podstawa i warunek sukcesu

Dorota Patrzałek

 

 

 

 

 

 

Dodaj komentarz

Twój adres e-mail nie zostanie opublikowany. Wymagane pola są oznaczone *